Winkler Prins Harmonie

Historie

In 1975 werd Kor van Dijk benoemd als muziekdocent aan de Winkler Prins. Al na korte tijd spande hij zich samen met ons erelid Piet Horst in voor de oprichting van een schoolorkest. Op een lerarenvergadering in juni 1976 werd voorgesteld een schoolorkest te beginnen. Minder dan een jaar later, op 4 maart 1977 kon de akte bij de notaris passeren, waarmee de officiële oprichting van de Winkler Prins Harmonie een feit was. Kor van Dijk werd de eerste dirigent. De eerste uitvoering van het orkest vond plaats in Veenlust op donderdag 9 en vrijdag 10 maart 1978. De heer van Dijk is op 2 februari 2013 overleden.

In 1984 nam Herman Dijo, die toen al enkele jaren als muziekleraar aan de WP werkte, de muzikale leiding van het orkest over. In april 1994 moest hij, door ziekte gedwongen, afscheid nemen van de WPH. Hij werd opgevolgd door Jack Horst, die ook nu nog de dirigent is. De heer Dijo is op 27 september 2015 op 80-jarige leeftijd overleden.

In de loop van de tijd heeft de WPH veel contacten gehad met orkesten in het buitenland. Het begon in 1985 met een reis naar Zwitserland, waarmee we lange tijd een regelmatige uitwisseling hebben gehad. Andere reisbestemmingen waren Straatsburg, Antwerpen, Helgoland en Bad Wörishofen (D). We waren ook in Polen, Hongarije en naar Canada in 2002 ter gelegenheid van ons 25-jarig bestaan.
In 2014 en 2018 waren we te gast in Liberec in Tsjechië.

Reizen naar het buitenland zijn dus altijd een onderdeel van de activiteiten van de WPH geweest en uiteraard komen de orkesten waar wij op bezoek waren ook naar Veendam. In 2010, waren dat de Zwitsers en in juli 2011 was er een orkest uit Riga in Veendam. In juni 2015 is het orkest uit Liberec voor het tegenbezoek in Veendam geweest.

Ter gelegenheid van ons 40-jarig jubileum hebben we in 2017 Canada weer bezocht. We zijn toen van Vancouver via een aantal plaatsen naar Calgary gegaan. In elke plaats hebben we een concert gegeven.

In juni 2019 waren we wederom te gast in Liberec (Tsjechië). In 2020 zou het orkest van Liberec weer naar Veendam komen, maar corona gooide roet in het eten.